Educatie Parentala

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Stimularea senzoriala a copilului

There are no translations available.

De-a lungul primilor ani de viata a copilului, dezvoltarea senzoriala este la fel de importanta ca dezvoltarea fizica sau intelectuala.

 

Copilul, in fata tuturor senzatiilor, va copia atitudinile parintilor sai.

 

Fiecare simt poate fi dezvoltat si a invata sa se foloseasca de fiecare in parte este pentru copil nu numai util, ci si folositor.

Copilul invata despre mediul in care traieste cu toate cele cinci simturi ale sale: vazul, auzul, pipaitul, gustul, mirosul.

Cum puteti stimula dezvoltarea senzoriala a copilului?…

VAZUL

Bebelusul este fascinat de tot ce misca, se bucura de culorile foarte contrastante si de tot ce straluceste. Oferindu-i ocazia sa priveasca multe astfel de obiecte si incitandu-i curiozitatea, il veti stimula sa recunoasca diverse obiecte si figuri umane.

Mai tarziu, impreuna cu copilul puteti observa:

  • cum se scurge apa in sifonul cazii
  • cum sunt dispuse frunzele in jurul unei tulpini
  • cum lucreaza furnica ce transporta o firimitura de paine
  • cum se lungesc sau se micsoreaza umbrele
  • cum isi tese panza paianjenul etc.

AUZUL

Acest simt este hotarator in invatarea limbajului. Fiecare ocazie este buna pentru a-si exersa urechea.

  • Sistematic, faceti-l sa auda toate sunetele pe care le pot produce obiectele din casa sau cele folosite in diferite activitati menajere (radio, mixer, aparat de ras, robinete, etc.).
  • Copiii adora muzica si acesta trebuie sa fie cat mai variata (cantece pentru copii, cantece folclorice, muzica diferitelor popoare, muzica clasica).
  • Cantati?… Nu ezitati s-o faceti! Copilul, profitand in aceeasi masura de placerea pe care-o simte ascultand vocea dumneavoastra si armonia muzicii, va fi satisfacut din plin.
  • Copilului ii face o deosebita placere sa-si asculte propria voce. Inregistrati vocea copilului si lasati-l sa o asculte.
  • Modificati originea sunetului in asa fel incat sa antrenati copilul sa-l repereze: urechea dreapta, urechea stanga, deasupra capului, in spatele copilului etc.

NU: zgomotelor puternice, violente, agresive, stridente, dezagreabile urechii inca fragede a copilului.

DA : jucarioarelor, clopotelului, ti-tac-ului pendulei/ceasului, sunetelor produse de gura sau de degete, hartiei rupte sau mototolite in apropierea urechii, rezonantei produse de cutit la atingerea usoara a paharului etc.

GUSTUL

A dezvolta gustul copilului nu este greu. Este suficient sa-l lasati sa guste tot, prevenindu-l daca vreo savoare risca sa-l surprinda.

Atentie! Nu este vorba sa-l invatati sa manance de toate, si cu atat mai putin sa-l fortati sa o faca, ci doar sa-i oferiti posibilitatea de a pune in gura tot ce poate fi mancat de el. Nu este vorba de educatie, ci de placere.

MIROSUL

  • Pentru nou-nascut, mirosurile corporale ale parintilor sunt indispensabile, permitandu-i sa stie cui “apartine”. Nu-i refuzati acesta placere!
  • Faceti-l sa descopere mirosuri noi.
  • Bucataria contine mii de mirosuri: plante aromate, fructe sau legume proaspat curatate, paine prajita, mirodenii diferite.
  • Baia este un alt loc plin de mirosuri de explorat: apa de colonie, spuma de ras, sapunuri parfumate, saruri de baie, lapte pentru corp etc.
  • Pe stada, poate invata sa distinga mirosurile din magazine: farmacia nu miroase ca brutaria, nici parfumeria ca magazinul de vopsele.
  • In natura sau la tara poate mirosi florile, menta, iarba sau fanul cosit, grajdul sau laptele proaspat muls

PIPAITUL

La copil, pipaitul este atat mijloc de cunoastere, cat si mijloc de memorizare. Pipaitul se refera la toata pielea.

  • A dezvolta acest simt inseamna mangaieri, imbratisari, false incaierari, jocuri corp la corp, gadilaturi.
  • Indemnati copilul sa atinga si sa exploreze cu mainile de fiecare data cand acest lucru este posibil. De-a lungul experientelor sale, copilul incearca senzatiile de cald si rece, fin si aspru, fraged, moale, uscat, lipicios etc.
  • Cu picioarele goale, copilul poate experimenta senzatia de mers pe covor, pardoseala, parchet, nisip, pietris, pamant, iarba.

 

 

Language Selection

Română (România)English (United Kingdom)French (Fr)

Hai La Scoala!

Hai La Scoala!

POSDRU/162/2.2/S/141828

141828-antet

„Copiii romi se întorc la şcoală – prevenirea abandonului şcolar se face de la grădiniţă”

141828-sigla

Pentru mai multe detalii click aici

Redirectionare 2% - 2015

Aveți posibilitatea de a susține Programul de Educație Parentală dezvoltat de către Asociația HoltIS.

PASUL 1: Descarcati formularul D230, precompletat cu datele Asociației HoltIS accesand link-ul de mai jos;
PASUL 2: Completați formularul D230 cu datele dvs. de identificare conform CI/ BI si semnati-l.
PASUL 3: Depuneti formularul D230, apeland la una din urmatoarele modalitati: direct la registratura organului fiscal; prin poștă, cu scrisoare recomandată, la Administrația Finanțelor Publice a localității de domiciliu; electronic

Persoana de contact:
COJOCARU ŞTEFAN
Telefon/fax: 0332.402.515, 0332.402.516

Descarca formular 230/2015 – HoltIS